Themaweek gevoelens

Thema Gevoelens

Deze week is het thema Gevoelens. Graag willen we jullie een kijkje geven in dit thema. De Gevoelensdoos is een van de thema’s die we doen bij Peuteropvang Heerlen en Voerendaal binnen het kader van Voorschoolse Educatie. We gebruiken de methodes Speelplezier en Piramide.

Met de Gevoelensdoos ontdekken peuters wat gevoelens zijn. Ze leren dat er verschillende soorten gevoelens bestaan, hoe je ze kan herkennen en waarom ze soms ontstaan. Bang, boos, blij of verdrietig.  Allemaal emoties die kinderen regelmatig ervaren. Kinderen leren naarmate ze ouder worden steeds meer controle over hun gevoelens te krijgen. Jonge kinderen kunnen hun emoties nog niet goed reguleren. Een peuter is explosief, omdat z’n brein nog onvoldoende ontwikkeld is om zijn eigen emoties te kunnen begrijpen, te uiten en te controleren.

Op onze peuterspeelzalen hebben wij daarom de Gevoelensdoos ontwikkeld. Gedurende een aantal weken staan de verschillende gevoelens centraal en bieden we activiteiten aan. Elke dag werken we rond een bepaald gevoel: boos, bang, blij, en/of verdrietig.

  • We spelen met knuffels een verhaaltje waarin de gevoelens worden uitgebeeld.
  • We doen beweegspelletjes waarbij de gevoelens worden uitgebeeld.
  • We lezen de boeken ‘Ik ben boos en blij’, ‘Bang Boos Blij’, ‘Niet huilen, Anna’ en ‘Heksje Mimi is (niet) bang’.
  • We kijken in de spiegel en trekken een boos, bang, blij, en/of verdrietig gezicht.
  • We lezen versjes en zingen liedjes over de gevoelens.

In deze onzekere tijd kunnen wij ons voorstellen dat sommige gevoelens van peuters sterker ervaren en geuit worden thuis. Daarom willen we jullie deze week een aantal activiteiten aanbieden die jullie thuis met jullie kinderen kunnen doen.  We wensen jullie veel lees en doe plezier.

 

Bang-Blij

Voorbereiding: pak drie knuffeltjes (bv een tijger, een muis en een haas).

Maak in een stukje keukenrol of in een lapje stof twee gaten voor de ogen van de knuffel (de knuffel wordt een spookje) / print (indien mogelijk) picto’s en kleurplaten.

  • Voorbeeldspel

Speel met knuffels een verhaaltje, waarin ‘bang’ wordt uitgebeeld.

Ga voor het voorbeeldfilmpje naar de volgende link of naar www.speelplezier.tv (button: speelplezier thuis / overige producties / bang):

https://www.speelplezier.tv/bang-2/

Tijger laat Haas schrikken. Haas is bang en zegt: ‘Help, ik ben bang!’ Muis helpt Haas. Muis heeft een idee: Haas laat Tijger schrikken. Tijger vindt het een beetje eng en schrikt.

Tijger en Haas spreken af elkaar niet meer te laten schrikken en gaan samen spelen: nu zijn Tijger en Haas blij.

  • Net-alsof spel:

Speel samen het net-alsof spel:

Beeld uit: schrikken / met je handen en met je stem

Zeg: Boe. Ik ben bang. Ik schrik daarvan.

Beeld uit: lachen / huppelen / vrolijke stem

Zeg:  We gaan elkaar niet meer laten schrikken. Ik ben blij. Jij bent blij.

  • Spelend leren:

Speel samen het spel na met knuffels.

  • Tussendoortje:

Kijk samen in de spiegel en trek een bang en daarna een blij gezicht.

  • Boekentips:

‘Bang Boos Blij’ Kathleen Amant

‘Heksje Mimi is (niet) bang’ Kathleen Amant

 

Boos-Blij

Voorbereiding: pak twee knuffeltjes (bv een tijger en een muis) en een karretje of boot (bv een boterkuipje) / print (indien mogelijk) picto’s en kleurplaten.

  • Voorbeeldspel:

Speel met knuffels een verhaaltje, waarin ‘boos/kwaad’ wordt uitgebeeld.

Ga voor het voorbeeldfilmpje naar de volgende link of naar www.speelplezier.tv (button: speelplezier thuis / overige producties / kwaad):

https://www.speelplezier.tv/kwaad-2/

Muis zit in het wagentje. Tijger wil erin en zegt tegen Muis dat hij eruit moet.

Muis gaat eruit en zegt: ‘Ik ben boos!’ Tijger vraagt: ‘Wil jij duwen?’ Muis zegt: ‘Nee, ik ben kwaad op je.’ Tijger vindt het niet leuk dat Muis boos op hem is. Samen bedenken ze een oplossing: eerst duwt Tijger Muis en dan duwt Muis Tijger. Ze spelen samen verder. Ze zijn blij.

  • Net-alsof spel:

Speel samen het net-alsof spel:

Beeld uit: boos kijken / stampvoeten / vuisten maken

Zeg: Ik ben boos. Ik mag niet in het wagentje. Ik ben kwaad.

Beeld uit: lachen / huppelen / vrolijke stem

Zeg: Muis mag eerst in het wagentje en dan Tijger. Muis is blij. Tijger is blij.

  • Spelend leren:

Speel samen het spel na met knuffels.

  • Tussendoortje:

Kijk samen in de spiegel en trek een boos en daarna een blij gezicht.

  • Boekentips:

‘Ik ben boos en blij’ Liesbet Slegers

‘Bang Boos Blij’ Kathleen Amant

 

Verdrietig-Blij

Voorbereiding:  pak twee knuffeltjes (bijvoorbeeld een haas en een tijger), een vingerpoppetje (of ander klein poppetje) en een balletje of propje papier/ print (indien mogelijk) picto’s en kleurplaten.

  • Voorbeeldspel:

Speel met knuffels een verhaaltje, waarin ‘verdrietig’ wordt uitgebeeld.

Ga voor het voorbeeldfilmpje naar de volgende link of naar www.speelplezier.tv (button: speelplezier thuis / overige producties / verdrietig):

https://www.speelplezier.tv/verdrietig-2/

Haas zet zijn knuffel ergens neer. Tijger vindt de knuffel van Haas en gaat er mee voetballen. Haas ziet dit en is verdrietig. Ze huilt en er rollen tranen over haar kop. Tijger begrijpt het niet en vraagt: ‘wat is er?’ Haas vertelt dat ze het niet leuk vindt dat Tijger haar knuffel als voetbal gebruikt. Tijger en Haas bedenken samen een oplossing en dan zijn ze blij: ze spelen samen met de knuffel en de bal.

  • Net-alsof spel:

Speel samen het net-alsof spel:

Beeld uit: verdrietig zijn / pruillip / hoofd omlaag / huil-geluiden

Zeg: Ik ben verdrietig.

Beeld uit: lachen / huppelen / vrolijke stem

Zeg: Ik ben blij.

  • Spelend leren:

Speel samen het spel na met knuffels.

  • Tussendoortjes:

Zeg het versje op en beeld het samen uit:

Mijn hartje doet een beetje pijn.

Ik denk dat dat verdriet moet zijn.

Tranen rollen op mijn wangen.

Ik zal ze in mijn zakdoek vangen. 

Versje:

Kijk samen in de spiegel en trek een verdrietig en daarna een blij gezicht.

  • Boekentips:

‘Niet huilen, Anna’ Kathleen Amant

‘Bang Boos Blij’ Kathleen Amant

 

Bang-Boos-Verdrietig-Blij

Laat de peuter regelmatig een knuffel kiezen en vraag hoe de knuffel zich voelt. Stimuleer het kind te laten verwoorden, waarom de knuffel blij (boos, bang, verdrietig) is. Wat is er gebeurd? En waarom is het gebeurd? Zoek samen naar een oplossing of reik zelf een oplossing aan. Maak eventueel gebruik van de picto’s of kijk om beurten in de spiegel en trek een verdrietig en daarna een blij gezicht.

Meer informatie?

Rust & Reinheid & Regelmaat

Rust

Voldoende rust is een belangrijke voorwaarde voor gezond opgroeien.

Tijdens het slapen groeien kinderen, verwerken ze wat ze overdag geleerd hebben en krijgen ze weer energie voor de volgende dag.

Verder is een rustige omgeving goed voor een kind. Dat betekent dat de tv niet de hele dag aanstaat en dat er niet te veel speelgoed ligt. Als kinderen weten waar ze hun speelgoed kunnen vinden, weten ze ook waar ze het op moeten ruimen.

Verder is het prettig als het huis niet rommelig is. Je kind rustig benaderen is ook een handige tip. Ook als je kind iets doet wat je boos maakt, is het beter om rustig te reageren.

 

Regelmaat

Kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn. Het is daarom goed om van tevoren te vertellen wat jullie gaan doen.

Je kunt je dag indelen volgens een vast patroon. Dat geeft je kind houvast. Dat betekent zo veel mogelijk op vaste tijden en volgens een vast patroon opstaan, eten, naar school gaan en gaan slapen.

Ook is het handig om het wassen, in bad gaan en douchen volgens vaste gewoonten te laten verlopen. Het geeft je kind vertrouwen en zekerheid als het weet hoe de dag eruitziet.

Op een vast tijdstip eten aan tafel is belangrijk voor kinderen.

 

Reinheid

De leefomgeving van een kind moet schoon zijn. Dat bevordert de gezondheid.

Je kunt je kind zelf een paar regels leren die te maken hebben met hygiëne.

Als je kind verkouden is en moet hoesten of niezen, moet het de hand voor de mond of de neus houden. Het is beter dat je kind niet naar iemand toe hoest of niest.

Regelmatig handen wassen is ook verstandig, zoals na het buiten spelen en naar het toilet gaan.

Bang

Jonge kinderen weten nog niet goed wat echt is en wat fantasie. Ze kunnen schaduwen op de muur van hun slaapkamer aanzien voor monsters, of ineens midden in de nacht bij je bed staan en zeggen: ‘Mam, er zit een spook in mijn kamer.’ Door die spoken en monsters kunnen ze bang worden om te gaan slapen.

De wereld van het kind

Sommige dingen begrijpt je kind nog niet. Als je zegt: ‘Het huis staat op zijn kop,’ kan je peuter daar echt van schrikken. Luister naar je kind en neem het gevoel van je kind serieus, want het is echt bang. Probeer te begrijpen hoe je peuter de wereld ziet. Ga bijvoorbeeld samen naar het spook kijken. Als je er een grapje over maakt, begrijpt je kind dit waarschijnlijk niet en zal het langer bang blijven dan nodig is. Je kunt kinderen ook voorbereiden op moeilijke situaties, bijvoorbeeld door erover te praten of door er samen een boek over te lezen.

Angst kan versterkt worden

Angst kan worden versterkt, bijvoorbeeld door enge films, spookverhalen of bangmakerij door andere kinderen. Maak je kind nooit bang. Soms doen we dit zonder dat we het in de gaten hebben, bijvoorbeeld als je erg schrikt van een spin.

Hoe ga je om met kinderangsten?

Probeer kalm te blijven en probeer niet te veel je eigen angst te laten zien. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat jij iets ook spannend of een beetje eng vindt.

Neem het gevoel van je kind serieus, want het is echt bang. Benoem die gevoelens op een rustige manier. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat je bang bent voor die hond.’ Stel je kind gerust en probeer samen de situatie aan te gaan, maar forceer niets.

Geef je kind meteen een compliment als het lukt rustig te blijven in enge situaties.

Help je kind stap voor stap zich over angsten heen te zetten. Bij angst voor honden kun je bijvoorbeeld eerst eens samen naar plaatjes van honden kijken, dan eens voorzichtig een kleine hond aaien en daarna een grotere.

Bouw de steun in enge situaties langzaam af. Als je kind bijvoorbeeld achter je kruipt als jullie een hond tegenkomen, moedig het dan de volgende keer aan dicht naast je te blijven lopen en de keer daarna alleen je hand vast te houden.

Overige tips omgaan met de ‘nieuwe thuissituatie’:

https://www.nji.nl/coronavirus#rowIndex3

Reageren is niet mogelijk